Χωρίς το κατάλληλο σύστημα φρένων, είναι αδύνατο και επικίνδυνο να οδηγείς ένα αυτοκίνητο. Τα δισκόφρενα (ή δισκόπλακες) είναι ζωτικής σημασίας εξαρτήματα του συστήματος φρένων και λειτουργούν με τον εξής απλό μηχανισμό:

 

Όταν το πεντάλ του φρένου πιέζεται, το υγρό υψηλής πίεσης από την κεντρική αντλία φρένων σπρώχνει το έμβολο προς τα έξω. Το έμβολο σπρώχνει το τακάκι του φρένου στον περιστρεφόμενο δίσκο. Καθώς συμβαίνει αυτό, το εσωτερικό τακάκι αγγίζει τον ρότορα, η πίεση του υγρού ασκεί περισσότερη δύναμη και η δαγκάνα κινείται προς τα μέσα. Αυτή τραβάει το εξωτερικό τακάκι του φρένου προς τον περιστρεφόμενο δίσκο και αγγίζει το δίσκο. Τώρα, και τα δύο τακάκια των φρένων μαζί πιέζουν τον περιστρεφόμενο δίσκο, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μεγάλη τριβή ανάμεσα στα τακάκια και τον περιστρεφόμενο δίσκο, κάτι που επιβραδύνει το αυτοκίνητο ώσπου τελικά το κάνει να σταματήσει. Τέλος, όταν «απελευθερωθεί» το τακάκι του φρένου, το έμβολο κινείται προς τα μέσα και το τακάκι του φρένου απομακρύνεται από τον περιστρεφόμενο δίσκο, με αποτέλεσμα το όχημα αρχίζει να κινείται ξανά.

 

 

Ενδείξεις ότι πρέπει να αλλάξεις τα δισκόφρενα:

 

  • Μειωμένη απόδοση φρεναρίσματος.
  • Τρεμουλιασμα κατα την πέδηση
  • Υπερβολικό σκούριασμα των δίσκων
  • Υπερβολική λέπτυνση δίσκου. Ένα αποδεκτό όριο φθοράς είναι τα 2 με 4 χιλιοστά.

 

 

Δισκόπλακες TRW με διάμετρο 283 mm

 

Όταν λοιπόν, έρθει η στιγμή να αλλάξεις δισκόπλακες, αν η μάρκα του αυτοκινήτου είναι DS, OPEL, PEUGEOT, VAUXHALL τότε σου προτείνουμε να δοκιμάσεις τις αεριζόμενες δισκόπλακες από την TRW διαμέτρου 283 mm, καθώς είναι συμβατές με την πλειοψηφία των μοντέλων των παραπάνω επωνυμιών. Oι συγκεκριμένες δισκόπλακες διαθέτουν διάμετρο κέντρωσης 66 mm, 4 οπές με διάμετρο 108 mm, έχουν πάχος 26 mm και η επιφάνεια τους είναι βαμμένη.

 

 

Πώς να αντικαταστήσεις τις δισκόπλακες;

 

Παρακάτω, σου παραθέτουμε μερικές ενδεικτικές οδηγίες, που για να τις ακολουθήσεις είναι απαραίτητο να φοράς μάσκα εργασίας, προστατευτικά γάντια και γυαλιά.

 

Ανύψωσε το αυτοκίνητο με κάποιον γρύλο, τρίποδες στήριξης και τάκους τροχών. Σήκωσε ολόκληρο τον άξονα του αυτοκινήτου ή κάνε την εργασία επισκευής πρώτα στη μία πλευρά του άξονα και στη συνέχεια στην άλλη. Να θυμάσαι πώς η αντικατάσταση των δισκόπλακων πρέπει να γίνεται ανά ζεύγη σε κάθε άξονα. Άνοιξε το καπάκι από  δοχείο διαστολής ανοιχτό και σιγουρέψου ότι δεν μπορεί να εισέλθουν ακαθαρσίες στο εσωτερικό του. Όταν πιέζεις προς τα πίσω τα έμβολα της δαγκάνας φρένων, ενδέχεται να υπερχειλίσει το υγρό φρένων.

 

Αφαίρεσε τη δαγκάνα για να αποκτήσεις πρόσβαση στη δισκόπλακα. Ίσως, θα είναι απαραίτητο να βγάλεις το ελατήριο συγκράτησης, τα καπάκια των πείρων, τους πείρους, τα μέσα στερέωσης της βάσης στήριξης, όπως και της ίδιας της δαγκάνας φρένων. Αν δυσκολεύεσαι να αφαιρέσεις τη δαγκάνα, χρησιμοποίησε ένα κατάλληλο εργαλείο για να βγει ή να ξεκολληθεί. Μπορείς να την κρεμάσεις από την ανάρτηση ή το αμάξωμα του αυτοκινήτου. Απόφυγε να την κρεμάσεις από το μαρκούτσι φρένων, για να μην δημιουργήσει κάποια βλάβη. Σε περίπτωση η δαγκάνα φρένων έχει βάση, θα χρειαστεί να την αφαιρέσεις.

 

Καθάρισέ την και ξεβίδωσε τα μέσα στερέωσης της βάσης. Καθάρισε και βγάλε τα στοιχεία στερέωσης, τα οποία στερεώνουν το δισκόφρενο με την πλήμνη τροχού. Σε μερικά αυτοκίνητα, τα δισκόφρενα δε διαθέτουν στοιχεία στερέωσης και πιέζονται στην πλήμνη από τις ζάντες. Σε τέτοιες περιπτώσεις, πριν βγάλεις τη βάση, πρέπει να βιδώσεις τουλάχιστον ένα στοιχείο στερέωσης, ώστε να μην πέσει το δισκόφρενο.

 

Τώρα ήρθε η ώραν να βγάλεις το δισκόφρενο. Σε πολλά αυτοκίνητα, τα δισκόφρενα έχουν ενσωματωμένο ρουλεμάν τροχού, άρα θα χρειαστεί να ξεβιδώσεις το στοιχείο στερέωσης του ρουλεμάν. Σε περίπτωση που το δισκόφρενο κολλήσει στην πλήμνη και βγαίνει δύσκολα, μπορείς να χρησιμοποιήσεις μια λαστιχένια ματσόλα, για να χτυπήσεις ελαφρά το πίσω μέρος του δίσκου, κρατώντας σταθερά το δισκόφρενο. Αφού το χτυπήσεις μερικές φορές με τη ματσόλα, γύρισε τη δισκόπλακα μαζί με την πλήμνη και επάλαβε τα βήματα. Χτύπησε με ένα σφυρί την περιοχή όπου ο δίσκος του φρένου έρχεται σε επαφή με το μουαγιέ. Χτύπησέ το απαλά, για να δονηθεί, χωρίς όμως να προκληθεί βλάβη στην πλήμνη.

 

Καθάρισε την επιφάνεια της πλήμνης του τροχού και πέρασέ την με αντιδιαβρωτική ουσία. Ίσως χρειαστεί να καθαρίσεις από τις δισκόπλακες πρώτα το γράσο προστασίας, που έχει ήδη εφαρμοστεί εργοστασιακά. Οι δισκόπλακες που είναι έτοιμες να τοποθετηθούν  φέρουν συνήθως την αντίστοιχη ένδειξη (ready to use). Εγκατάστησε μια νέα δισκόπλακα και σφίξτε τα στοιχεία στερέωσης με ένα δυναμόκλειδο, με τη ροπή που που προτείνεται από τον κατασκευαστή. Καθάρισε τη βάση της δαγκάνας, καθώς οι επιφάνειες πάνω στις οποίες κινούνται τα τακάκια φρένων πρέπει να είναι λείες και χωρίς ελαττώματα.

 

Εγκατάστησε τη βάση της δαγκάνας και σφιξε τα μέσα στερέωσης, σύμφωνα με τη ροπή που συστήνει ο κατασκευαστής. Σφίξε τα στοιχεία στερέωσης με τη ροπή που συστήνει ο κατασκευαστής. Τσέκαρε αν το μαρκούτσι φρένων και η φούσκα του εμβόλου της δαγκάνας είναι σε λειτουργική κατάσταση, αν οι πείροι οδηγοί μετακινούνται χωρίς δυσκολία στις βάσεις τους. Αν βρεις βλάβες, χρησιμοποίησε ένα σετ επισκευή της δαγκάνας φρένων ή άλλαξε ολόκληρη τη δαγκάνα φρένων.  Άσκησε πίεση στα έμβολα της δαγκάνας φρένων με ένα ειδικό εργαλείο.

 

Σε περίπτωση που οι δαγκάνες έχουν ενσωματωμένο χειρόφρενο, ενδεχομένως να είναι αναγκαίο να περιστρέφεις τα έμβολα, καθώς τα πιέζεις προς τα κάτω. Άπλωσε μία μικρή ποσότητα αντιθορυβικής πάστας στα σημεία όπου τα τακάκια φρένων ακουμπάνε τη δαγκάνα και τη βάση της. Εγκατάστησε τα τακάκια, έπειτα τη δαγκάνα και σφίξε τα μέσα που τη στερώνουν, με τη ροπή που προτείνει ο κατασκευαστής.

 

Επεξεργάσου με μία αντισκωριακή ουσία την επιφάνεια της νέας δισκόπλακας εκεί που θα ακουμπά με σε με τη ζάντα. Βίδωσε και σφίξε σταυρωτά τα μέσα στερέωσης του τροχού, καθώς έτσι θα εφαρμόζει καλύτερα στο μουαγιέ. Πίεσε εντελώς το πεντάλ του φρένου πολλές φορές, μέχρι να νιώσεις την αντίσταση. Τσέκαρε τη στάθμη του υγρού φρένων στο δοχείο διαστολής και ξαναγέμισέ το, αν χρειαστεί.